Galerie

Prodejní výstava

Autorské fotografie Pavla Manáka

 

Pavel Manák, narozen v roce 1968 v Jablonci nad Nisou, od roku 1989 do konce roku 2014 žil v Mladé Boleslavi. Začátkem roku 2015 se přestěhoval do Teplic. Fotografování se stalo jeho velkým koníčkem až v roce 2006, ovlivněn byl ale svým otcem a strýcem již v dětství. Jako asi každý v dnešní době začal digitální technikou. V roce 2010 začíná zjišťovat, že digitální chip není to pravé ořechové a tak  digitální techniku částečně opouští a začíná většinu svého času věnovat fotografii na film. Zkouší několik fotoaparátů, ale nakonec si zamiluje práci se středoformátovým fotoaparátem Mamiya c300. Tento formát – tedy 6 x 6 mu přirostl k srdci nejvíce. Zřizuje si temnou komoru a navíc začíná se starou alternativní fototechnikou, jakou je kyanotypie, gumotisk a Van Dyke. Splnil si svůj sen a pořídil si velkoformátový fotoaparát CAMBO SCN2. V roce 2017 pořizuje aparáty Polaroid a hraje si s instantní fotografií. V letech 2006 - 2011 byl aktivním členem Fotoklubu MB v Mladé Boleslavi. Obdivuje fotografie a práci fotografů jako jsou Helmut Newton, Sally Mann, Jan Scholz, Helen Breznik a mnoha dalších.

 

Kyanotypie je jednoduchá kopírovací technika s velkými možnostmi. Byla objevena Johnem Herschelem v roce 1842, tedy pouhé tři roky po ohlášení vynálezu fotografie. Herschel vytvořil novou technikou působivé fotogramy ptačích per. V 50. letech 19. století byla kyanotypie fotografy využívána ke zhotovování kontaktních kopií z negativů získaných mokrým kolódiovým procesem. Tato jednoduchá technika jim umožňovala získat snadno kontaktní fotografie, dokud byli ještě v terénu. Britská fotografka Anna Atkinsová použila v roce 1843 kyanotypii k ilustraci své knihy o chaluhách. Byla to první kniha s fotografickými ilustracemi vůbec a kyanotypií byly provedeny jak obrázky (fotogramy chaluh), tak i text.

Gumotisk je technika ušlechtilého tisku, za jejíž vynálezce se považuje francouzský pionýr fotografie Louis Alphons Poitevin z roku 1855. Gumotisk je charakteristický neostrými přechody a jemným reliéfem, čímž připomíná malbu. Tuto techniku používala také Američanka Mary Devens. Z českých umělců jej používali například Vladimír Jindřich Bufka, František Drtikol nebo Rudolf Koppitz. Technika gumotisku je založena na světlocitlivosti roztoku arabské gumy a dvojchromanu draselného. Po nanesení obarveného roztoku na papír a jeho zaschnutí se na denním světle kontaktně zkopíruje negativ. Následným praním ve vodě se barvivo v neosvětlených částech odstraní a vyplaví se chromová sůl. Proces neumožňuje jednorázově dosáhnout široké tónové škály, proto je ho třeba několikrát opakovat spolu s překlížením papíru.

Argentotypie – Van Dyke, další technika z přímo kopírujících procesů. Má relativně jednoduchý chemický základ, není složitý ani pracný. Principem patří do kopírovacích procesů založených na citlivosti železitých solí ke světlu. Zcitlivovací roztok obsahuje citran železitoamonný, dusičnan stříbrný a kyselinu vinnou. UV zářením se železité ionty redukují na železnaté, a ty pak redukují stříbrné ionty na kovové stříbro tvořící obraz. Základní princip popsal již John Hershel v souvislosti s Argentotypií, Kyanotypií a Chrysotypií v roce 1842, podrobněji jej a ale propracoval až Dr. Nicol, který jej nechal patentovat jako Kallitypii v r. 1889.

Vystavené fotografie můžete zakoupit. Pro vložení do nákupního košíku je najdete v kategorii fotografie.

Galerie HEL 1/3 - Kyanotypie, netónováno

HEL 1/3 - Kyanotypie, netónováno

Galerie HEL 3/3 - Kyanotypie, tónováno černým čajem, běleno hydroxidem sodným

HEL 3/3 - Kyanotypie, tónováno černým čajem, běleno hydroxidem sodným

Galerie Kompars  - Kyanotypie

Kompars - Kyanotypie

Galerie Treefolk - Kyanotypie, tónováno černým čajem

Treefolk - Kyanotypie, tónováno černým čajem

Galerie Páv – Kyanotypie

Páv – Kyanotypie

Galerie Kmeny – Dvoubarevná kyanotypie

Kmeny – Dvoubarevná kyanotypie